Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων

 
12/7/2025

«Η βασίλισσα της κυψέλης» από το Cine Δράση

Πέμπτη 17 Ιουλίου, 9:00μμ, στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Βριλησσίων

To Cine Δράση συνεχίζει τις προβολές του την Πέμπτη 17 Ιουλίου, στις 21:00, στο 3ο Δημοτικό με την ταινία «Η βασίλισσα της κυψέλης» της Blerty Basholli, μια ταινία με «μεγάλη καρδιά και σκληρή γροθιά», ένα στιβαρό οικογενειακό δράμα, που μπήκε στην ιστορία του σινεμά κερδίζοντας 3 Βραβεία (Σκηνοθεσίας, Κοινού και Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής) στο ανεξάρτητο Φεστιβάλ του Sundance κάτι που δεν είχε προηγούμενο στην ιστορία του θεσμού. Στην συνέχεια αποτέλεσε την επίσημη πρόταση του Κόσοβου για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Ο ισχυρός χαρακτήρας της κεντρικής ηρωίδας, μιας γυναίκας γεμάτης ανθρωπιά αποφασισμένης αλλά και ικανής να δώσει μάχες με την λιμνάζουσα πατριαρχική κοινότητα του χωριού της και να αλλάξει έθιμα και παραδόσεις αιώνων δίνει την ευκαιρία στη σκηνοθέτη να χαρτογραφήσει με τρόπο ουσιαστικό και καίριο την θριαμβευτική πορεία προς τη χειραφέτηση μιας ομάδας γυναικών με μόνο εξοπλισμό τους την γυναικεία ανθεκτικότητα και την αλληλεγγύη του φύλου τους.

Η ιστορία τραγικών ανδρών που φεύγουν και πέφτουν θύματα πολέμων και γυναικών που μένουν πίσω αναλαμβάνοντας ηρωικά, κατά την απουσία τους, το βάρος όλων των πραγμάτων που εκείνοι αφήνουν πίσω, είναι τόσο παλιά όσο το ανθρώπινο γένος. Σε αυτές τις συνθήκες, λίγες γυναίκες τολμούν να σηκώσουν κεφάλι, όχι για να διαφέρουν, όχι για να ανεξαρτητοποιηθούν, όχι για να πάνε κόντρα αλλά για να ζήσουν, αγνοώντας την κατηγορία των ανήθικων, τρελών, ασεβών που τους προσάπτουν ακόμα και οι οικογένειες τους.

Μια τέτοια περίπτωση είναι και η Fahrije (Yllka Gashi), μια νέα γυναίκα από το χωριό Krusha του Κοσόβου. Ο άνδρας της βρίσκεται μεταξύ των εκατοντάδων αγνοουμένων του πολέμου. Παρά τις σχεδόν μεταφυσικές ελπίδες της, γνωρίζει πως οι πιθανότητες να είναι ζωντανός είναι ελάχιστες. Έχει μείνει μόνη να φροντίζει τα δυο παιδιά τους, έναν μικρό γιο, τη Zamira (Aurita Agushi), μια συχνά εξωφρενικά αδιάφορη έφηβη κόρη καθώς και τον ηλικιωμένο με κινητικά προβλήματα πεθερό της Haxhi (Chun Laichi). Πρέπει να βρει μια κοινή γλώσσα με τα παιδιά, καθένα από τα οποία βιώνει με τον δικό του τρόπο την απουσία πατρικής φιγούρας. Αν το αγόρι προσπαθεί ασυνείδητα να τον αντικαταστήσει, το κορίτσι, επαναστατεί. Κυρίως όμως πρέπει να εξασφαλίσει την επιβίωση τους.

Η Fahrije ξέρει ότι δεν θα μπορέσει να αντέξει για πολύ ακόμα. Το εισόδημα από τις κυψέλες που είχε στήσει ο σύζυγός της είναι ανεπαρκές για να ικανοποιήσουν τις βασικές ανάγκες της οικογένειας. Έτσι εμπνέεται και ηγείται τη δημιουργία μιας άλλης κυψέλης: μιας συνεταιριστικής επιχείρησης παραγωγής παραδοσιακής πάστας από πιπεριές (αϊβάρ), στην οποία προσκαλεί να συμμετέχουν και άλλες γυναίκες εργατικές αλλά και φοβισμένες από τις αδυσώπητα εχθρικές πατριαρχικές νοοτροπίες της κοινότητας τους τόσο που αρχικά αρνούνται ή αντιμετωπίζουν με μεγάλο δισταγμό την πρόταση της. Τελικά θα τολμήσουν και στην προσπάθεια τους θα έχουν να αντιμετωπίσουν πολλές αντιξοότητες ανάμεσα τους τα εχθρικά συντηρητικά αντανακλαστικά της τοπικής κοινωνίας. Η εχθρότητα κλιμακώνεται σε αφόρητο βαθμό, τόσο που κατά τη διάρκεια μιας διαδρομής, κάποιος βανδαλίζει το αυτοκίνητό της Fahrije. Κατά τη διάρκεια μιας άλλης, δέχεται σεξουαλική επίθεση από τον άντρα με τον οποίο υποτίθεται ότι έχει να κάνει δουλειές. Σε μια ιδιαίτερα δύσκολη μέρα, αυτή και οι συνεργάτριες της βρίσκουν την υποτυπώδη επιχείρηση τους λεηλατημένη: τα βάζα σπασμένα, η πάστα χυμένη παντού. Ούτε η Fahrije όμως ούτε οι άλλες απελπίζονται. Ο δρόμος που έχουν επιλέξει δεν έχει επιστροφή και έχουν ανάγκη να τα καταφέρουν.

Η Blerta Basholli αφηγείται αυτή την ιστορία γυναικείας απαγκίστρωσης από τον συντηρητισμό των κλειστών κοινωνιών χωρίς να ολισθαίνει σε μελό ή σχηματικά μονοπάτια. Μια ιστορία ελπίδας σε μια χώρα που για χρόνια υπέφερε πολύ από τα φαντάσματα ενός σκληρού πολέμου που το γεγονός ότι βασίζεται σε αληθινά γεγονότα και μια υπαρκτή γυναίκα την κάνει πιο αποτελεσματική. Με ρεαλισμό αποκαλύπτει τη δύσκολη ζωή των γυναικών σε μια περίοδο που βρέθηκαν να ζουν δίπλα σε ηλικιωμένους με παλαιολιθικές αντιλήψεις μιας και οι περισσότεροι άνδρες ήταν νεκροί ή αγνοούμενοι, με τη φτώχια, το συντηρητισμό και το θρήνο να τις πνίγουν σαν τριπλή μέγγενη. Παρακολουθεί και φωτογραφίζει τα γεγονότα με ύφος λιτό και εύληπτο εστιάζοντας αφενός στην ασφυκτική ατμόσφαιρα της πόλης και αφετέρου στην σταδιακή ενδυνάμωση του χαρακτήρα της Fahrije που πεισματικά αποκρούει τη χυδαιότητα που την περιβάλλει. Στις πιο εμπνευσμένες στιγμές της υμνεί το άφθαρτο πνεύμα της γυναικείας συντροφικότητας που χαρακτηρίζει την ομάδα, ιδίως όταν ένα πλήθος γυναικών ξεπερνούν τον φόβο τους και συμμετέχουν στο εγχείρημα, όταν η μεγαλύτερη από την παρέα, η σοβαρή Nazmije (την οποία υποδύεται υπέροχα η ανέκφραστη Kumrije Hoxha) εισχωρεί στην επιχείρηση και ηγείται. Αισιοδοξία και ανακούφιση προκαλεί στο θεατή η απόδοση των λεπτών αλλαγών στο χαρακτήρα του πεθερού που παρά τις αρχικές ενστάσεις, τελικά κρατά στάση συγκρατημένης υποστηρικτικότητας στη χειραφέτηση της νύφης του. Με ατού την συγκλονιστική η ερμηνεία της Yllka Gashi, (τηλεοπτικής ηθοποιού, χωρίς κινηματογραφική εμπειρία και εδώ σαρώνει τόσο στις βουβές όσο και στις πιο δυναμικές στιγμές της), την σφιχτή και περιεκτική αφηγηματική διάρθρωση και την ρεαλιστική αμεσότητα που διακόπτεται μόνο από κάποιες ονειρικές σκηνές με τον αγνοούμενο σύζυγο το «Zgjoi», όπως είναι ο πρωτότυπος τίτλος, περνά με χαμηλόφωνη διακριτικότητα κάποια όχι αυτονόητα σε όλους πολιτικοκοινωνικά μηνύματα.

To μόνο αρνητικό που θα μπορούσαμε να αναφέρουμε είναι η ατελής αναπαράσταση της κεντρικής ιστορίας. Το φιλμ δείχνει να αγνοεί το ιστορικό γεγονός που προκάλεσε τόση δυστυχία. Την ένοπλη επέμβαση των ΗΠΑ, της Ευρώπης και του ΝΑΤΟ στην Γιουγκοσλαβία, τις εμφύλιες συγκρούσεις που ακολούθησαν, εν προκειμένω την ένοπλη σύγκρουση μεταξύ Αλβανών ανταρτών και του στρατού της Γιουγκοσλαβίας. Μόνο κάποια σπάνια αντικείμενα: ένας σκελετός απανθρακωμένου φορτηγού στην όχθη του ποταμού, ένα μαύρο μπερέ στο κεφάλι της πρωταγωνίστριας προδίδουν όσα συνέβησαν κατά την είσοδο σερβικών παραστρατιωτικών σε χωριά της κοσοβαρικής επαρχίας το 1999 με αποτέλεσμα πλήθος αγοριών και ανδρών να αγνοούνται ως και σήμερα.

Παραγωγή: Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Γαλλία, Μεξικό, Φιλιππίνες, Σουηδία Τουρκία, Δραματική, 2021. Διάρκεια: 84’. Σενάριο-Σκηνοθεσία: Blerta Basholli. Πρωταγωνιστούν: Yllka Gashi, Cun Lajci, Kumrije Hoxha, Aurita Agushi, Adriana Matoshi. Μουσική: Julien Painot. Φωτογραφία: Alex Bloom.

* Οι καλοκαιρινές προβολές του Cine-Δράση πραγματοποιούνται κάθε Πέμπτη στις 9.00 το βράδυ, στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Βριλησσίων (25ης Μαρτίου & Μακεδονίας)


readers  37


Σχόλια (0)


Εισαγωγή σχολίου
Όνομα:

Σχόλιο:



Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.

Σάββατο 12 Ιουλίου 2025 H Δράση στο facebook Το κανάλι μας στο YouTube
 
Ακροβάτες στο χαρτί Ακροβάτες στο χαρτί
Cine Δράση

Τελευταία θέματα

Τοιχο-διωκτικά
Γ. Φλωρίδης, υπ. Δικαιοσύνης, 25 Απριλίου 2025, ΣΚΑΪ.
«Με το κράτος, όταν αυτό αποφασίζει να κάνει κάτι, δεν μπορεί να τα βάλει κανείς. Θα τον ισοπεδώσει».


Τα σχόλια σας...
Η εποχή του «Δεν Γνώριζα», απλά τελείωσε29/3/2025 Δ.Κ.
Τα τελευταία σύννεφα, τα οποία πιθανόν να έδιναν κάποιο άλλοθι στην «άγνοιά μας», πρέπει να ήταν πριν 5 χρόνια, με την προβολή του social dilemma, που επίσης πραγματεύονταν περίπου το ίδιο θέμα. Από τότε τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο. Όλα αυτά είναι συμπτώματα μιας κοινωνίας, όπου όλοι, σαν αποκεφαλισμένα κοτόπουλα, ζαλισμένα από το καθημερινό ξύλο, τρέχουν δεξιά και αριστερά, τσεκάροντας ανά 3 λεπτά το κινητό για το επόμενο breaking news που θα ανακοινώσει το newspeak. Θα ακουστώ κυνικός ή πεσιμιστής, αλλά δε βλέπω να αντιστρέφεται το κλίμα. Στο μόνο που ελπίζω είναι οι ελάχιστες -πλην όμως φωτεινές- περιπτώσεις εκπαιδευτικών που δίνουν τον καθημερινό τους αγώνα, πολλές φορές λοιδορούμενοι και από πάνω, αφουγκράζονται τα προβλήματα των εφήβων, καταλαβαίνουν τον διαφορετικό κώδικά τους, αγγίζουν τον ψυχισμό τους. Και το λέω από προσωπική εμπειρία και από τα 2 σχολεία που φοίτησαν τα παιδιά μου. Θανάση, η τελευταία παράγραφος (Δ) δεν είναι ουτοπική πρόταση, αλλά και να ήταν, όπως λέει και ο Γκαλεάνο, η ουτοπία χρησιμεύει για να προχωράμε. ΥΓ: ένα πολύ καλό ντοκιμαντέρ, που θα μπορούσε και αυτό να προβληθεί, και να αποτελέσει αφορμή για συζήτηση με τους μαθητές είναι το «Τέλος Χρόνου» του Λουκά Παλιοκρασσά.
Τα προβαδίσματα και το διαζευκτικό ή αντί του εν ελλείψει: Ένα δίλημμα χωρίς περιεχόμενο18/11/2024 Χαράλαμπος Λαζάνης
Πράγματι, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, με τις ντιρεκτίβες της, μετατρέπει τους Δήμους σε τηλεκατευθυνόμενα νευρόσπαστα, ανελεύθερους, χωρίς πόρους, αρμοδιότητες, πρωτοβουλία, χωρίς ζωή.. απρόθυμους να ρίξουν μια φρέσκια ματιά στα του οίκου τους. Το τί πραγματικά παίζεται με το ψυχομαχητό και το λαχάνιασμα των Δήμων πίσω από την "Αποκεντρωμένη" στη Δράση το έχουμε εμπεδώσει καλά, δηλαδή με όρους υπαρξιακούς της αυτοδιοίκησης. Από πλευράς του ο Δήμαρχος προβληματίζεται, όχι χωρίς θάρρος, με τα "κουρασμένα αντανακλαστικά" του πολιτικού συστήματος, ενώ οι σύμβουλοι της απερχόμενης Διοίκησης παραμένουν σε αφασία, κολλημένοι στο συστημικό τροπάρι της νομιμότητας. Εξαιρετικά διαυγής, ακριβοδίκαιη και σε πνεύμα δημοκρατικό/αυτοδιοικητικό -κοινοτιστικό θα έλεγα- η τοποθέτηση της δημοτικής μας Συμβούλου Μαρίνας Παπαχριστοδούλου.


Δημοτικές Εκλογές 2014


ΓΠΣ Βριλησσίων 2011


Δημοτικές Εκλογές 2010


Παιδεία 2009




Καλλικράτης: απόψεις και θέματα

Η κρίση και το πρόγραμμα σταθερότητας

Το στέκι της Δράσης 

Το νέο στέκι της «Δράσης», Πάρνηθος 21 Βριλήσσια τηλ. 211-116-5797. H δωρεάν δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη λειτουργεί κάθε Δευτέρα 12:00-2:00μμ, Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη 6:00-8:00μμ.




   
© 2006 - 2025 Δράση για μια Άλλη Πόλη
Κατασκευή - επιμέλεια ιστοσελίδας: Μάκης Ετζόγλου